Vælg en side

Alle kender situationen – du har en hjemmeside, en række produkter og du vil gerne have mere ud af din hjemmeside, sælge flere produkter og nå ud til flere mennesker. Hvordan gør man det. En af løsningerne kunne være at lave SEO.

SEO er ikke en Silver Bullet, der bare virker hver gang og altid er den vej man skal satse. SEO skal ses som en del af en samlet indsats for at brande sin hjemmeside, samtidig med at man kan tiltrække flere og bedre besøgende til sin hjemmeside.

Som med alt muligt andet, så kommer alt det gode til den som venter. Det samme gælder med SEO. Det betyder også at der ikke er en hurtig vej til success, det er en process som tager tid og som måske i nogle tilfælde er op til flere måneder inden man ser resultatet af den indsats man har lagt i det. Noget af det man skal huske på er at SEO er en langsigtet investering i ens hjemmeside – det vil sige at den investering man laver i dag, ikke bare forsvinder, men består og man også kan drage nytte af den om et år eller mere.

Det kan sammenlignes med et træ, hvor man kan sidde i skyggen og slappe af, mens man nyder tilværelsen. Man får ingen skygge ud af træet lige når man har plantet det, men effekten skal nok komme. Det ved vi godt. Det bedste tidspunkt at have plantet et træ, når man har behov for skyggen er for flere år siden. Det næstbedste tidspunkt at plante dette træ på er lige nu.

Det samme gør sig gældende med søgemaskineoptimering. Når du skal bruge det, så vil du gerne have effekten af det, men det ville have krævet en indsats tidligere – det næstbedste tidspunkt at starte op på SEO er lige nu. Det gør at du allerede nu “planter træet” og er klar til at høste gevinsten, når der er behov for den.

SEO eller AdWords?

Et af de spørgsmål man ofte ser er spørgsmålet om man skal investere sine penge i SEO eller AdWords? Det er et rigtigt godt spørgsmål. For at svare på dette skal man lige forstå hvad forskellen er på de to ting.

SEO eller søgemaskineoptimering er det arbejde, der ligger i at gøre ens hjemmeside bedre, lave bedre indhold, bedre struktur og generelt lave en masse for at få siden til at blive en af de bedste på nettet indenfor sin branche. Det betyder også at hjemmesiden skal være velskrevet og Google (og andre søgemaskiner) skal have nemt ved at læse og forstå siden.

Når man har gjort dette vil siden begynde at placere sig i Googles søgeresultater, på en (forhåbentlig) god placering. Det er dette arbejde og den tid, der så går inden Google får placeret siden rigtigt at man kan sige tager tid.

Modsat hurtig er Google AdWords. Google AdWords er online annoncer i Googles søgemaskine. Det er de annoncer du ser i toppen og i bunden af søgeresultaterne. Det er betalte annoncer, det vil sige at man betaler hver gang, der er nogen som klikker på en reklame. Man kan ikke købe sig til den øverste annonce, da Google gerne vil vise gode resultater. Google kigger på din hjemmeside, der hvor din annonce peger hen. Så kigger den på om den side er i høj kvalitet og relevant. Hvis ikke, så kommer man til at betale overpris for sine annoncer, hvis din hjemmeside er i meget dårlig kvalitet, så kan man slet ikke få sin annonce vist.

Det er her at synergien mellem SEO og AdWords først vises. Det er nu vi drager nytte af SEO arbejdet i AdWords regi.

Google AdWords annoncer vises indenfor et par timer, det er en hel anden ventetid, end den ventetid man ser når man laver SEO. Omvendt skal man så også huske på at i det øjeblik man stopper med at betale for disse annoncer, så forsvinder de lige så hurtigt som de dukkede frem.

Man bør overveje at lave SEO og AdWords på samme tid. Det vil sige at det SEO arbejde man laver på hjemmesiden vil gavne AdWords og dermed nedbringe klikpriserne. SEO arbejdet vil så på sigt sikre højere placeringer i søgeresultaterne. Måske ender man endda med at få en førsteplads på nogle af sine søgeord i Googles søgemaskine – det betyder at man kan flytte noget af sit AdWords budget videre til andre områder og således vil den langsigtede SEO strategi have gjort at vi kan reducere AdWords budgettet, eller fokusere på andre produkter / områder. SEO består – også selv om man ikke investerer længere i det – det samme gælder ikke for AdWords.

Denne korte artikel er skrevet efter to interviews med GreenWeb Aps som er eksperter i online marketing.