Vælg en side

Denne artikel er skrevet i samarbejde med Carsten Christensen fra clickster. Carsten og hans team er nogle af de dygtigste i Danmark til at lave Facebook marketing. De har mange år i branchen og det kan kan ses på bundlinien hos deres kunder. Hvis du er nysgerrig på hvordan de skaber resultater, så kan du se mere her.

Vi har talt med Clickster over flere omgange og virkelig spurgt ind til hvad der gør en forskel for virksomheder. Hvad man skal gøre som virksomhed for at få success på Facebook og hvordan de ser fremtiden for virksomheder på Facebook.

En af de vigtigste ting vi har fået ud af clickster.dk var at der, hvor der virkelig var en stor forskel at se i den success man får på facebook er hvor engageret man er på Facebook. Hvis man tror at fans kommer af sig selv og at man “bare” lige skal trykke på “boost” knappen, så får man success – så bliver man hurtig klogere. Det er vigtigt at man lærer sine kunder/fans at kende og accepterer at man ikke altid skal sælge til sine fans. Man skal engagere dem, man skal give dem noget for at vær trofaste fans.

Dette gælder såvel på facebook som det gælder for store og kendte bands. Hvis man kan give noget tilbage til dem, der følger en på facebook og ikke altid gør tingene op i hvor meget bundlinie man ser på hvert opslag, så bygger man et stærkere brand som ikke der drevet af at tjene så mange penge som muligt på ens følgere, men som der i lige så høj grad handler om at se ens følgere i øjnene og fortælle omkring alt fra dagligdagen til  at give tips og tricks til sine kunder.

Det handler ikke om at sælge

Når man arbejder på facebook så handler det ikke om at sælge – eller jo, det gør det – i en eller anden form. Det handler også om at man opbygger sig en kreds af følgere som vil anbefale ens produkt, som måske selv har købt det, eller som vil købe det i fremtiden. Det handler om at brande sig selv som virksomhed. Hvis hver eneste indlæg man laver på facebook handler om at sælge ens produkter, så får man færre og færre besøgende på ens facebook side og man kommer til at fremstå som den emsige virksomhed som kun vil sælge.

Men når alt kommer til alt, så skal den indsats man laver på facebook også gerne kunne ses på bundlinien – ellers er det måske et af de marketingtiltag, man skal revidere.

Planlæg det hele

Vi kender det alle sammen, man har gode itentioner for sin hjemmeside og sin facebook. Man vil gerne lave SEO og AdWords og man vil gerne lave mere på facebook. Det vil de fleste gerne, men for langt størstedelen bliver det ved tanken. Det er her planlægning kommer ind. Det handler om at lave en plan for de næste 6 måneder, få styr på hvilke højtider der kommer, hvornår køber folk dit produkt og er der nogle specielle arrangementer der skal promoveres. Lav en plan for det hele.

En af de ting man kan overveje er at man kan skrive alle ens indlæg på forhånd – altså alle de planlagte. Det vil sige at man bruger et værktøj som kan automatisk smide ens opslag på facebook, hver dag, blot man sætter dem i kø i systemet. Dem findes der en masse gratis systemer af – og det gør at man kan fokusere sin indsats på en enkelt dag, og så lave indlæg for de næste 3 måneder eller lignende. Det betyder også at man nemt kan komme på forkant til de tidspunkter, hvor man ikke har så meget tid. Man har allerede sat de næste indlæg i kø. Arbejder man hele tiden således, så kan man en måned inden de udløber nemt lave for 3 måneder mere.

Man skal dog ikke tror at dette løser alle problemer – det er ikke et “problem” der skal løses ved et værktøj – det skal løses med en indsats og et fokus på at man vil have det til at lykkedes. Det er uanset hvilken måde man går til sin online marketing. Værktøjerne hjælper bare – det er din egen mentalitet som spiller den største rolle.