Vælg en side

Lystfiskerbranchen er en stor branche med et utroligt stor potentiale. Det er en af de hurtigst voksende brancher i Danmark og en af de brancher, der af en eller anden grund altid har været lidt bagud i forhold til online marketing.

Det er ikke altid at det har været nødvendigt at have et stort fokus på online marketing. Branchen har i mange år klaret sig ved at markedsføre sig via mund-til-mund metoden og det har fungeret fint.

Online marketing fungerer som det plejer

Online marketing har ikke skiftet karakter eller branchen har tilpasset sig. Det er blot et spørgsmål om at tiderne skifter og konkurrencen kommer tættere og tættere på denne branche også. Det er tydeligt at der er et stort potentiale for denne branche, og det er gennem den traditionelle del af online marketing:

  • Søgemaskineoptimering
  • Nyhedsbreve
  • Blogge og artikler
  • Sociale medier

Mange af de medier der bruges for at komme ind i lystfisker, jagt og outdoor branche er ikke vanskelige, avancerede eller svært tilgængelige. Der er brug for et spring for at få branchen op på niveau hvor enkelte virksomheder kan få et markant forspring i forhold til deres konkurrencer.

Den enkelte webshop kan ved en relativ lille indsats dominere flere kategorier og med en indsats på SEO og nyhedsbreve vil de kunne få anden i en større del af markedet.

En specifik indsats kunne eksempelvis være på “fluehjul” til lystfiskeren. Der sælges hver dag mange fluehjul i Danmark og det er et af de områder, hvor man kan lave en indsats og så komme ind i specifikke søgeord. Det er eksempelvis hvad www.onlinefiskeshop.dk gør. Det er en god webshop at kigge på.

SEO til webshoppen med fiskegrej

Alt god SEO starter med at træde et skridt tilbage og kigge på de generelle søgeord, der er i branchen og i særdeleshed omkring de forskellige muligheder man har. En god indsats tidligt kan vise sig gavnligt på den lange bane.

Et arbejde med SEO starter med at kigge på en søgeordsanalyse for at få et overblik over de muligheder der skal udnyttes. Et naturligt træk ville evt. være at starte med at fokusere på de long-tail søgeord der kan bruges for at opnå nogle gode placeringer på disse søgninger.

Det store træk på de store søgeord vil blive forstærket af dette indledende arbejde på de long-tail søgeord der allerede måske er påbegyndt et SEO arbejde på. Det er dette arbejde der skal forbedre placeringerne for de enkelte kategorier.

Dette arbejde vil gøre en stor forskel for webshoppen. En måde at forbedre dette på, specielt i opstarten, vil være systematisk at indsamle email adresser til brug i nyhedsbreve. Denne ekstra trafik vil samtidig give et godt økonomisk fundament for at øge indsatsen på søgemaskineoptimering.