Vælg en side

Julefrokost er hvert år en stor begivenhed. Både privat og professionelt. Hvis du er interesseret i at vide, hvordan du kan styrke virksomhedens brand ved at træffe de rigtige beslutninger i planlægning og afholdelse af julefrokosten, så læs mere her.

FIRMAJULEFROKOSTER HAR ET RY

Diverse nyhedsmedier bruger hvert år masser tid og spalteplads på at fortælle, hvor vildt det går for sig, når firmaer og virksomheder holder årets julefrokoster. Derudover bruges der sommetider tid på at udstille firmaer, som måske har gjort sig uheldigt bemærket i forbindelse med afholdelsen af årets fest. Sådan behøver det ikke at være, hvis I i virksomheden beslutter jer for at gøre det anderledes og bruge julefrokosten til at gavne jeres virksomhed. En julefrokost behøver ikke kun at handle om, hvem der kan feste vildest eller hvem, der opfører sig mest pinligt. Det kan blandt andet fortælle meget om en virksomhed hvis man ser på, hvordan de vælger at holde deres julefrokost og hvor de eventuelt vælger at få leveret maden fra. Hvis du er ansvarlig for virksomhedens festligheder og arrangementer kan du med fordel tage højde for, hvor I vælger at holde julefrokosten samt hvad den skal indeholde.

PLANLÆGNING

I god tid før julefrokosten starter planlægningen. Hvis det ønskes at bruge festen til at brande eller markedsføre virksomheden er planlægningsprocessen yderst vigtig. Julefrokost behøver eksempelvis ikke kun at være én aften. Det kan være et helt døgn eller en weekend, hvor den første del af dagen eller dagstimerne bruges på noget konstruktivt, som måske har med teambuilding eller arbejdsrelaterede aktiviteter at gøre. Det kan være foredrag, grupperelaterede opgaver eller workshops. Flere hoteller og konferencecentre rundt omkring i landet tilbyder at lægge lokaler til de føromtalte foredrag og workshops og tilbyder samtidig fysiske aktiviteter udendørs, som blandt andet kan bruges som redskab til teambuilding.

Hvis virksomheden er på sociale medier som Instagram, Twitter, SnapChat og Facebook kan man som virksomhed lade følgere og interesserede tage del i dagen eller weekenden ved at følge med på de sociale medier. Med måde selvfølgelig. Virksomheden kan vælge at bruge et hashtag, så de kan samle de forskellige opslag fra dagen. Så har følgere, kunder, samarbejdspartnere og potentielt nye kunder mulighed for at lære virksomheden at kende. Både fra virksomhedens synspunkt, men også fra de ansattes. Hvis den online strategi vælges er det vigtigt at have nogle retningslinjer for, hvordan især de ansatte benytter sig af de sociale medier når der kommer alkohol indenbords.

Uanset hvilken form for virksomhed, firma eller brand I har, kan det betale sig at tænke brandimage og marketing ind i en stor begivenhed som en julefrokost kan være.

MAD  

En mulighed for at holde julefrokosten kort, konkret og overskuelig er som tidligere beskrevet, at bestille mad udefra. Ved at gøre det, kan der på dagen eller i løbet af weekenden fokuseres på at tilrettelægge den professionelle del, så man hele tiden arbejder på firmaets eller virksomhedens brand. Der kan samtidig være en brandværdi i, hvor maden vælges fra. Ydermere kan det være strategisk klogt at bestille mad fra et cateringfirma med erfaring og med et godt omdømme. Især hvis I vælger den online strategi for jeres julefrokost. Her kan et cateringfirma som dette nævnes. I den forbindelse kan det både gavne forretningen for jeres egen virksomhed, samt for det firma I vælger at bestille maden fra. Her kan I igen også benytte jer af hashtags og samtidig tagge virksomheden i de opslag, som bliver offentliggjort i løbet af arrangementet.

Det vigtigste i forbindelse med at bruge julefrokosten som en del markedsføringen er, at festudvalget og kommunikationsafdelingen samarbejder om temaet og retningslinjerne for arrangementet. Det er vigtigt, at alle tænkeligt udfald bliver gennemtænkt, således at det ikke vil have negativ effekt på forretningen efterfølgende. Hvis det planægges korrekt, udføres til perfektion og formidles simpelt og professionelt, kan julefrokosten ende med at løfte virksomhedens markedsføring til et nyt niveau.